Groente en fruit voor je kind

We weten allemaal dat groente en fruit gezond is en dit belangrijke voeding is. Maar hoeveel groente en fruit heeft je kind eigenlijk nodig? Vaak is het ook zo dat kinderen helemaal niet van groente houden, hoe kan je ervoor zorgen dat je kind toch zijn bordje leeg eet?

Het is belangrijk dat je kind groente en fruit eet, hier zitten namelijk vezels in welke goed zijn voor de stoelgang, verschillende vitaminen en antioxidanten. Antioxidanten zorgen ervoor dat schadelijke stoffen onschadelijk gemaakt worden. Vitamine C zorgt ervoor dat je lichaam beter ijzer opneemt. Verder zitten er veel koolhydraten in groente en fruit, deze werken als een brandstof voor je lichaam.

Als je kind niet graag groente of fruit eet is het slim om het eten aantrekkelijker te maken voor ze. Verwerk groente bijvoorbeeld in soep of een ovenschotel. Pasta is ook een uitstekende combinatie hiervoor. In de rode saus kun je kleine stukjes groente ‘verstoppen’ voor je kind. Het kan namelijk zo zijn dat als je kind de groene stukjes ontdekt, deze alsnog niet op wil eten.

Fruit is gemakkelijk te verwerken in yoghurt. Met sinaasappelsap, verse stukjes fruit en yoghurt in de blender creëer je zo een heerlijke versie smoothie.

Hier staat een schema van de hoeveelheid groente en fruit die je kind nodig heeft op zijn/haar leeftijd:

Groente:
tot 3 jaar: 1-3 opscheplepels
4-8 jaar: 2-3 opscheplepels
Fruit:
tot 3 jaar: 1½ stuk fruit
4-8 jaar: 1½ stuk fruit

Geschreven door