Tips om terug in het werk-ritme te komen na vakantie

Heerlijk zo’n vakantie. Geen wekker ‘s ochtends vroeg en lekker op je gemak opstaan. De kinderen in de pyjama laten spelen en jezelf heerlijk voorbereiden op een paar weken kamperen/vliegvakantie. Op de plaats van bestemming kun je heerlijk bijkomen en eindelijk eens ├ęcht tijd voor jezelf nemen. Helemaal tot rust kom je op vakantie..

Maar dan, na zes weken vakantie, komt de zware taak om als ouder, je kind en jezelf terug in het ritme te krijgen van werk-school en sport. Dit valt vaak niet mee, zowel voor jou als ouder, als voor je kinderen. De eerste schooldag na de vakantie vragen je kinderen alweer wanneer het weer vakantie is. De wekker ‘s ochtends heeft nog nooit zo naar geklonken en je bent niet vooruit te branden. Hoe zat het ook alweer, wie moet waar en hoelaat sporten? Nee, je ritme oppakken na de vakantie valt vaak niet mee.

Daarom hebben wij een aantal tips bedacht die jou kunnen helpen om terug in het ritme te komen na een heerlijke vakantie. Als je deze doorleest en toepast, merk je dat de overgang van vakantie naar school-werk-modus, best te doen is.

– Bespreek met je kinderen samen de aankomende week. Je kinderen betrekken in de planning is verstandig, want ook zij weten dan wat er verwacht wordt van ze en zo bewaar je het overzicht.
– Leg ‘s avonds alle spullen al klaar voor de volgende dag. Kleding, sportspullen, lunchtrommeltjes etc. Zo vermijd je een hoop stress op de vroege morgen!
– Plan de eerste weken na de vakantie niet helemaal vol maar pak je rust. Je hebt net hele weken niets gedaan, en ineens volle drukke dagen en avonden helpen je niet bij terug in het ritme komen.
– Zet je wekker ‘s ochtends iets eerder zodat je rustig op kan starten. Een relax begin van de dag heeft vaak een positief effect op je stemming van de rest van de dag.
– Niet alleen jij, maar ook je kinderen moeten weer wennen aan het ‘normale’ ritme. Geef hen ook de tijd om weer terug te rollen in de regelmaat van school.

Geschreven door