Ouders kinderen met een beperking vaak niet serieus genomen

Ouders van kinderen welke extra ondersteuning nodig hebben, krijgen vaak niet genoeg informatie over hoe de school deze ondersteuning invult. Ook worden de ouders vaak niet als serieuze gesprekspartners gezien.

Ouders kunnen als ervaringsdeskundigen op het gebied van gedrag en de ontwikkelingen van hun kind, de leraren van extra informatie voorzien. Echter krijgen de ouders vaak onvoldoende gelegenheid hiervoor. Dit concludeert de stichting De Ombudsman na een onderzoek onder 384 leraren en 518 ouders van kinderen met een beperking. De beperking bij de kinderen is dan lichamelijk, zintuiglijk, verstandelijk of het gaat om psychiatrische/gedragsproblemen.

Uit het onderzoek blijkt dat het behandelingsplan voor het kind tussen leraar en ouders moet worden samengesteld. Nu wordt dit plan in de meeste gevallen opgesteld door de leraar, en de ouders geven hier goedkeuring voor. Volgens de stichting zijn de leraren bang dat de ouders zich inhoudelijk met het onderwijs zullen gaan bemoeien. ‘Waaraan wordt het extra geld besteed wat de school ontvangt voor hun kind’, etc.

De uiteindelijke consequentie van de moeilijke verhouding tussen de ouders en de school is dat te veel leerlingen te lang thuiszitten en dus geen onderwijs krijgen. Zowel ouders als leraren maken zich zorgen over de vermindering van kwaliteit van het onderwijs en de werkdruk als het wetsvoorstel Passend Onderwijs wordt goedgekeurd.

 

Geschreven door