Afvallen na zwangerschap

Afvallen na een zwangerschap is iets wat veel vrouwen willen. Tijdens de zwangerschap komen er namelijk flink wat kilo’s bij. Wanneer je net een zwangerschap achter de rug hebt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer terug naar het gewicht dat je had voor de zwangerschap. Hierdoor ben je niet alleen gezonder, maar zit je ook veel beter in je vel. Wij geven je in dit artikel handige tips om gemakkelijk af te vallen na je zwangerschap.

Geen streng dieet

Wanneer je wilt afvallen na je zwangerschap is het niet verstandig om een streng dieet te volgen. Dit komt doordat je lichaam na een zwangerschap nog aan het herstellen is. Je lichaam heeft dus nog veel voedingsstoffen nodig.

Daarnaast is streng diëten niet goed voor de borstvoeding die je jouw baby geeft. Borstvoeding is erg belangrijk voor een baby en het is belangrijk dat de borstvoeding voldoende voedingsstoffen bevat.

Gemakkelijk afvallen

Afvallen na een zwangerschap gaat gemakkelijker dan je denkt. Je raakt na een zwangerschap al heel veel kilo’s kwijt. Zo verlies je al vijf kilo van de baby, het vruchtwater en de placenta. Daarnaast raak je in de dagen na de bevalling nog eens 2 à 3 kilo vocht kwijt. Je lichaam ruimt dit vocht vanzelf op.

Door een krimpende baarmoeder raak je nog eens een halve kilo kwijt. Ook is er tijdens de zwangerschap één liter bloed aangemaakt, welke na de zwangerschap weer verdwijnt. Dat is dus gemakkelijk afvallen na een zwangerschap!

Handige tips

Natuurlijk zijn er ook diverse handige tips om af te vallen na je zwangerschap. Denk bijvoorbeeld aan het geven van borstvoeding. Hierdoor breekt je lichaam de vetreserves van je zwangerschap eerder af. Maar ook beweging is erg belangrijk. Beweeg minstens een half uur per dag en val gemakkelijk af na je zwangerschap. Het is belangrijk om dit langzaam op te bouwen, omdat je lichaam nog aan het herstellen is van de zwangerschap. Intensief sporten mag pas na 2 maanden na de bevalling.

Geschreven door