Sporten tijdens je zwangerschap

Zwangere vrouwen moeten beter in beweging blijven tijdens de zwangerschap. Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de Nederlandse vrouwen te weinig beweging heeft tijdens de zwangerschap.

Als je zwanger bent heb je al snel de neiging om alles wat rustiger aan te doen. Je wilt jezelf niet te veel inspannen omdat je bang bent dat dit gevolgen heeft voor je kindje. Maar als je zwanger bent kun je nog steeds alles doen dan voordat je zwanger was, je hoeft echt niet stil te gaan zitten op de bank en hele dagen rust te houden.

Je moet wel zorgen dat je niet ineens tijdens je zwangerschap gaat sporten, maar dit ook al vóór je zwangerschap deed. Als je sport ontstaat er meer bloed in je banen en dan maakt je lichaam zichzelf echt klaar voor de zwangerschap. Dit gebeurt ook als je zwanger raakt dus dan is je lichaam er al op voorbereid. Dan worden grote veranderingen ineens makkelijker  opgevangen.

Maar als je zwanger bent kun je soms wat futlozer zijn en dan is hangen op de bank een stuk aannemelijker dan sporten in de sportschool. Het is slim om dus niet alleen te gaan sporten, maar misschien met vriendinnen of een andere groep vrouwen die ook zwanger zijn. Dan motiveer je elkaar om te bewegen en is het nog een stuk gezelliger.

Tips tijdens het sporten
Zorg er wel voor dat als je gaat sporten je genoeg water drinkt en goed naar je lichaam luistert, vraag niet steeds het uiterste van je lichaam. Ook is het slim om niet te strakke kleding aan te trekken, je vrijer kunnen bewegen tijdens het sporten maakt het een stuk gemakkelijker. Zorg ook dat je voldoende koolhydraten binnenkrijgt, zo voorkom je dat je een inkakmoment krijgt.

Wat moet je níet doen tijdens het sporten
Het is goed om te gaan sporten tijdens je zwangerschap, maar houdt natuurlijk wel in je achterhoofd dat er een kindje in je buik groeit. Doe dus geen sit-ups! Met sit-ups train je namelijk je rechte buikspieren en die horen tijdens de zwangerschap juist naar de zijkant te verschuiven omdat er zo ruimte wordt gemaakt voor je baby.
Doe ook geen oefeningen op je rug tijdens het derde trimester dat je zwanger bent.

Houdt het rustig
Zorg er verder voor dat je ruige sporten als parachutespringen, balsporten, vechtsporten, diepzeeduiken, bungeejumpen en bergbeklimmen vermijd. Je blijft natuurlijk zwanger en het is belangrijk dat je je hier wel bewust van blijft. In beweging blijven tijdens de zwangerschap is goed, maar wel op de goede manier!

Geschreven door