Voedingstips tijdens de zwangerschap

Als je zwanger bent moet je rekening gaan houden met wat je eet. Als je gezond en evenwichtig eet is dit niet alleen voor jou belangrijk, maar ook voor je kleine wondertje. Gezond eten draagt bij bij de groei en ontwikkeling van je baby.

Als je zwanger bent heb je vaak een groter hongergevoel en het idee dat je voor twee moet eten. Dit is echter niet noodzakelijk, je lichaam heeft in het laatste stadium van de zwangerschap ongeveer 200 calorieën extra nodig om je baby te laten groeien. Ook kan het zo zijn dat je tijdens de zwangerschap ontzettend veel zin hebt in bepaald voedsel. Dit hoeven niet per definitie augurken te zijn zoals er vaak wordt gespeculeerd. Ook kan het zo zijn dat je ineens erg misselijk wordt van bepaalde etensluchten of bepaald voedsel dat je normaal lekker vindt helemaal niet meer wilt eten.

Voedingstips tijdens zwangerschap

  • Zorg dat je voldoende ijzer eet. Dit haal je uit mager vlees, kip, vis, eieren, bonen en linzen
  • Drink rond de zes tot acht glazen water per dag
  • Eet tijdens de zwangerschap geen schimmelkazen, paté, rauwe vis, zacht gekookte eieren, schaaldieren en stukken vlees- Drink niet te veel cafeïne. Let op met koffie, chocolade en frisdrank
  • Eet dagelijks vijf porties groenten en fruit

Als je tijdens de zwangerschap evenwichtig eet haal je eigenlijk alle noodzakelijke vitamines uit je voeding. Toch wordt het aangeraden om tijdens de zwangerschap foliumzuur en vitamine D in te nemen. Foliumzuur zorgt voor een goede ontwikkeling van de ruggengraat en algemene groei van je kindje. Vitamine D zou zorgen voor een voorraad die je baby vroeg in zijn leven zal ondersteunen.

 

Geschreven door